Viking Line erbjuder i stor skala förmånliga och säkra person- och frakttransporter inkluderande högklassig rekreation, god mat och attraktiv shopping. Trafikområdet omfattar Östersjön med Finland, Sverige, Åland och Baltikum som huvudmarknader. Idag har rederiet sju fartyg i trafik som under 2009 transporterade 6 399 924 passagerare, 103 971 lastbilar, 611 982 bilar och 18 234 bussar vilket gör Viking Line till en av marknadsledarna i Östersjötrafiken.

Kontor som flyttar på sig 

Viking Lines supportavdelning skall hantera ca 1800 datorer på över 20 orter runt Sverige, Finland, Åland och Baltikum, varav sju orter är fartyg. Om datorer fick problem till sjöss fick de oftast vänta till de var i hamn innan åtgärder kunde ske.

Med begränsade resurser och allt mer reaktivt arbete började situationen bli ohållbar för personalen på IT-avdelningen. Viking Line beslutade då att hitta ett nytt system för att hantera hela miljön centralt. Tidigare användes manuella imagebaserade verktyg av applikationer för installation. En lösning som var både tidsödande och oflexibel.

– En utvärderingsprocess genomfördes under ca sex månaders tid, där bland annat Microsoft SCCM, Symantec Altiris, Snow Software samt Frontrange Solutions utvärderades. Vi tittade på olika leverantörer och jämförde deras produkter mot vår kravspec, säger Alexander Östergård som är IT Coordinator på Viking Line. 

Viking Line gjorde testinstallationer av några produkter, men ganska tidigt lutade det åt att Frontrange var den mest intressanta lösningen för företagets behov.

– Det är viktigt att titta på helheten. Inte bara vad systemet kan leverera, utan även hur komplext det är att installera systemet, hur mycket konsulting behövs, påverkas infrastrukturen i övrigt osv. Frontrangelösningen kunde implementers i moduler utan några förändringar i befintlig IT-miljö, berättar Alexander.

– Dessutom gjorde den oss mindre beroende av extern konsulthjälp för att göra ändringar i systemet vilket sparar mycket tid och pengar fortsätter han. 

Beslut och införande

De faktorer som vägde in i vårt beslut var framförallt funktioner, pris, prestanda, och användarvänlighet. Frontrange har ett komplett system för att hantera hela livscykeln för datorer och tillhörande programvara. 

– Det var mycket viktigt för oss att kunna styra när uppdateringar eller utrullningar skall ske till våra fartygen. De befinner sig mest till sjöss och är då endast uppkopplade via satellit, säger Alexander. 

– Men vi vet när de ligger i hamn och kan styra exakt när dessa skall uppdateras vilket är suveränt. Vi kan skapa lokala återställningdepåer på varje fartyg, så om en dator behöver installeras om till sjöss, kan vi starta detta centralt men all nödvändig programvara finns redan ombord. Ominstallationen sker då automatiskt lokalt på båten, men administreras centralt, berättar han.

Eftersom Frontrange-lösningar har en modulbaserad uppbyggnad kan man införa systemet gradvis, vilket passade Viking Line bra. Den första fasen inleddes i september 2009 då Discovery och License Manager installerades. Syftet var att få en komplett bild av hela miljön. Rapportfunktionerna både gällande hårdvara och mjukvara i Frontrange Discovery hjälpte dem även att planera fas två, installation av deploymentlösningen som skedde i Februari 2010.

– Vi köpte fem dagars experthjälp från Frontrange som under dessa dagar implementerade systemet, hjälpte oss bygga applikationspaket, hantera drivrutiner från olika hårdvarumodeller samt images för operativsystem. Sedan dess har vi klarat oss i stort sett själva och kunnat vända oss till en kunnig support då vi behövt hjälp, säger Alexander Östergård.

– Möjligheterna vi nu har att centralt sköta allt från stora Office- och operativsystemsutrullningar till att köra små script eller registryändringar på hela miljön är näst intill obegränsad, säger han. 

Skulle ni ta samma beslut igen?

– Vi är mycket nöjda med systemet och kan varmt rekommendera detta till andra företag. Det är enkelt att använda och lära sig, men ändå väldigt kraftfullt! Vi slipper tidstjuvar mer tid över till kvalificerat arbete. Dessutom har vi kontroll på hela vår miljö oavsett var fartygen befinner sig avslutar Alexander.

 

Ett urval av våra kunder!

  • logo_arkitektur
  • logo_billerud
  • logo_clearchannel
  • logo_goteborg
  • logo_hogskolangotland
  • logo_innventia
  • logo_linne
  • logo_mah
  • logo_ottobock
  • logo_piab
  • logo_qmatic
  • logo_skanska
  • logo_tdc
  • logo_flexera
  • logo_frontrange
  • logo_iquate
  • logo_licensedashboard
  • logo_lime
  • logo_snow
  • logo_talisma
  • logo_ziften